مقاله شادی و نشاط در خانواده | پورتال تفریحی و سرگرمی بروزفان



مقاله شادی و نشاط در خانواده

چکیده:

یکی از اموری که در اسلام جهت تحکیم بنای زندگی بسیار تاکید شده شادی و نشاط در زندگی است.عوامل بسیاری خوش­اخلاقی و خوش­رویی ، باهم بودن و گفتگو کردن، خریدن هدیه ، تفریح و ....می­توانند دست به دست هم دهند تا محیط خانواده محیطی شاد و فرح بخش برای اعضای آن باشد.این مقاله در صدد است با استفاده از آموزه­های دینی عوامل شادی و نشاط در خانواده را شناسایی کند و آنها را مورد بررسی قرار دهد تا از این طریق زمینه مناسبی را برای استحکام  بنیان خانواده فراهم آورد.

کلید واژه­ها: شادی، نشاط، خانواده

 

Pمقدمه:

اصل در زندگی تنها تشکیل خانواده نیست بلکه تحکیم و استوار یا ادامه دار بودن آن با خوشی و شادکامی است و این امر محقق نمی­شود مگر اینکه هر یک از اعضای خانواده از زوجین تا فرزندان آنها اموری را  از جمله خوش­اخلاقی و خوش­رویی ، باهم بودن و گفتگو کردن، خریدن هدیه ، تفریح و ....رعایت کنند تا بنای زندگی مستحکم بماند و از این جمله امور می­توان به شادی و نشاط در خانواده اشاره کرد.

Pعوامل شاد کننده محیط خانواده:

محیط شاد خانواده زندگی را برای اعضای آن جذاب می­کند. از آن سو وقتی کانون خانواده خشک  و بی روح باشد، طعم زندگی را به کام اهالی خانواده تلخ می­کند. تامین شادی باید دغدغه همه افراد خانواده باشد چرا که شاد بودن یکی از غذاهای روحی انسان است.شاید بتوان اهمیت شاد بودن را از میزان شدت توجه دین به شاد کردن دیگران درک کرد.(تا ساحل آرامش، 1391، ج2، ص109).

پس عوامل گوناگونی می­توانند نشاط را بوجود آورند. اما دو اصل اساسی را نباید فراموش کرد:

یکی همه جانبه و متوازن بودن نشاط است و دیگری پیامد منفی نداشتن آن.

نشاط سازنده، نشاطی متوازن و فراگیر است که همه ابعاد وجودی انسان را شامل می­شود. انسان ابعاد مختلفی دارد که همه آنها نیازمند سرزندگی و برانگیختگی­اند اگر بخشی از این ابعاد نادیده گرفته شود، خمودی آن  تأثیر منفی خود را به دیگر بخش­ها و سپس بر کل زندگی بر جای خواهد گذاشت.

هم­چنین نشاطی سازنده است که پیامد منفی نداشته باشد و آینده را از بین نبرد برخی از لذت­ها شاید نشاط آنی به وجود آورند اما ممکن است پیامد­های ویرانگری داشته باشند که موفقیت زندگی را به خطر اندازند. لذا باید ازآن دسته از لذت­ها و شادی­های آنی­ای که موفقیت و سعادت آتی را به مخاطره می­اندازند پرهیز کرد. این پرهیز نه به دلیل لذت ستیزی که به خاطر تأمین سعادت و کامیابی پایدار است.

آن بخش از لذت­هایی که مورد نهی دین قرار گرفته به همین قسم مربوط می­شود.

امام علی (علیه السلام) می­فرمایند: "کَم مِن شَهوهٍ سَاعهٍ أَورَثَت حزناً طویلاً؛ بسا لذت آنی که اندوهی طولانی به ارمغان آورد".(تحفه­الاولیاء(ترجمه اصول کافی،بی­تا، ج2، ص451)

برهمین اساس می­توان این فرمول را ارائه کرد: "لذت فراگیر و متوازن، منهای پیامد منفی".

فراگیر نبودن به این معناست که فقط لذت بعد مادی و معنوی در نظر گرفته شود و متوازن نبودن  یعنی اینکه برخی ابعاد بیش از ابعاد دیگر توجه شود و پیامد منفی داشتن یا بخاطر استفاده نابه جا از لذت­هاست ویا استفاده بیش از اندازه از آن­ها. با این توضیح در ادامه عوامل شاد کننده­ی محیط خانواده را بررسی می­کنیم.( رضایت از زناشویی، 1391، ص204)

از دیدگاه اسلام، شادی موجب انبساط روحی و برانگیخته شدن نشاط در انسان می­گردد به فرموده امام علی (علیه السلام) " السُرورَ یَبسُطُ النَفسَ و یُشیرُ النَشاطَ ؛شادی روح را باز می­کند و نشاط را بر­می­انگیزد".غررالحکم و دررالكلم آمدی، 1377،ج1،ص515)

 بر همین اساس ایشان تأکید می ­کند که وقتی زمینه شادی فرا رسید حتماً از آن استفاده کند پس برای ایجاد نشاط باید شادی را به وجود آورد. اکنون باید دید که شادی­ها چه اموری را شامل می­شوند که در ادامه به برخی از آن­ها خواهیم پرداخت.(رضایت از زناشویی، 1391، ص205)