ظريف 2017-09-24 11:22:08 | پورتال تفریحی و سرگرمی بروزفان



ظریف ۲۰۱۷-۰۹-۲۴ ۱۱:۲۲:۰۸

متاثر از استانلی کوبریک و برناردو برتولوچی!

ترجمه تالیف:هومن ظریف

در سریال «بریکینگ بد»،برایان کرانستون، در نقش والتر وایت - یک معلم شیمی مبتلا به سرطان ریه مرحله سوم است که برای تأمین امنیت مالی خانواده خود شروع به ساخت مت‌آمفتامین می‌کند. در حالی که کسب و کار مخفیانه او در حال پیشرفت است والتر تحت نام هایزنبرگ به شهرت می‌رسد. کرانستون گفته بود « من فکر می‌کنم هر درام خوب و سنگینی می‌تواند دارای میزانی از کمدی باشد. چون شما می‌توانید به راحتی تنش را در صورت نیاز از مخاطبان بگیرید و سپس دوباره آن را از نو بسازید. والتر وایت خودش نمی‌داند که انسان شوخی است، اما من به عنوان بازیگر فرصت‌ها و لحظه‌ها کمدی را تشخیص می‌دهم و اجرا می‌کنم.»که الحق توانسته است این نقش را به خوبی نشان بدهد.البته کرانستون،که بازیگری در فیلم تحسین شده «نجات سرباز رایان» را نیز در کارنامه اش دارد، در تویتر هم،شوخی های جالبی منتشر کرده است که شوخی او با رئیس جمهوری امریکا،ترامپ هم نشان دهنده،اعتماد به نفس و شخصیت طنازش نیز هست. او گفته بود:« تصمیمم را گرفتم و به خاطر رای آوردن ترامپ به عنوان مهاجر به کانادا می روم. اگرچه رییس‌جمهور شدن ترامپ را دوست ندارم، اما از فکر این که بتوانم جای او بازی کنم خیلی خوشم می‌آید و البته در صوتی این فیلم را دوست دارد که فیلمنامه آن را وینس گیلیگان خالق سریال «بریکینگ بد» نوشته باشد!

ترامپ شبیه شخصیت‌های تراژیک شکسپیر است. او به دلیل تراژدی موجود در روحش کمیک است. او متوهم است و به شدت دچار خودشیفتگی است. در آینده در کلاس‌های درس مدرسه‌های آمریکا این دوره انتخابات تدریس خواهد شد،‌ کتاب‌ها نوشته خواهد شد و فیلم‌های زیادی به دلیل همه رفتارهای غیرنرمالی که او از خود نشان داد، ساخته خواهد شد.»

علاوه بر آنچه گفته شد «بتر کال سال» یا «بهتره به سال زنگ بزنی»،به عنوان اسپیناف سریال زیبای «بریکینگ بد»،اگرچه داستان اتفاقات پیش از «بریکینگ بد» را روایت می کند،به عبارت دیگر از نظر تجربه پیوسته گروه فیلمبرداری نیز،اسپیناف محسوب می شود.

«آرتور آلبرت»،فیلمبردار و بازیگر،که در بریکینگ بد،تصویربرداری را انجام داده بود در «بهتره به سال زنگ بزنی» در کنار «مایک اسلایس» توانست به تجربه ای کاملتر از شیوه تصویربرداری برسد. مایک اسلایس،همچنین دو اپیزود سریال پر طرفدار «بازی تاج و تخت » را نیز در کارنامه اش دارد و نیز تصویربرداری سریال اکشن و کمدی سیاه «پیشگام»[1]  را نیز در کارنامه خود دارد.

پشت صحنه سریال جذاب «بهتره به سال زنگ بزنی»،مدیون سریال «بریکینگ بد» است.«ونس گیلیان»[2] کارگردان و «پیتر گولد» نویسنده «بریکینگ بد»،که برای همکاری وفادارانه بسیار معروف هستند،عوامل آن سریال را به این سریال آورده اند.

مدیریت  اجرایی «بهتره به سال زنگ بزنی»،بر عهده گیلیگان،گولد،مارک یوهانسن و ملیسا برنشتاین است که با برخی نام های آشنا در بخش تولید کنندگان شرکت «سونی پیکچرز تلویژن» در این پشت صحنه گرد آمده اند.

عضوتازه وارد دیگری از خانواده «بریکینگ بد»،«آرتور آلبرت» فیلمبردار است.فیلمبرداری «بریکینگ بد» توسط «مایک اسلاویس» انجام شده بود،همان کسی که شانس این را داشت که آخرین اپیزود آن سریال را کارگردانی کند.شاید برای همین است که سریال بریکینگ بد،به رغم همه سریال های زیبا،با پایان بندی اعجاب آوری تمام می شود.بعد از بریکینگ بد،گیلیگان،فیلمبرداری کل فصل نخست «بهتره به سال زنگ بزنی» را به «آلبرت» واگذار کرد.

آرتور آلبرت ونزئولایی، برنده جایزه نشنال جغرافی،در کارنامه خود فیلم های زیادی را تصویر برداری کرده است،همانند «فهرست سیاه» که فصل نخست آن را جلوی دوربین برده است اما در واقع تجربه «بریکینگ بد» باعث شد که پیکره بندی خوبی در ساختار «بهتره به سال زنگ بزنی» ایجاد شود.گیلیگان و گولد،بر این باور بودند که نمایی از بریکینگ بد در «بهتره با سال زنگ بزنی» دیده شود اما شباهت ساختاری آشکاری دیده نشود.یکی از تفاوت های بارزی که از نظر فیلمبرداری بین دو سریال دیده می شود این است که در بریکینگ بد،تمامی تصاویر روی دست گرفته شده است،حتی در سکانس هایی که گفتگو هایی ممتدی را شاهد هستیم و لزومی برای تکنیک دوربین روی دست احساس نمی شود، ولی در اسپیناف آن،بیشتر تصاویر روی سه پایه گرفته شده است.

بریکینگ بد،آغاز یک نگاه بصری متفاوت در تصویربرداری جزئیات بود اما اسپیناف این سریال،گامی در جهت اثبات این نوع تمایز محسوب می شود.

آلبرت در این زمینه گفته است:«ونس گیلیگان و پیتر گولد هر دو بارها می گفتند ما نمی خواهیم این سریال شبیه کارهای دیگر تلویزیون شود.»

در واقع این دو درصدد بودند که سریال «بهتره به سال زنگ بزنی» آغاز یک ژانر در تلویزیون قلمداد شود.آلبرت همچنین درباره دوربین روی دست بودن تصاویر «بریکینگ بد» اذعان کرده است که به منظور ایجاد فضایی عصبی و پایدار این روش را در پیش گرفته اند.

به گفته آلبرت،بحث او با کارگردان این بوده است که در بریکینگ بد،هر چهار دقیقه لازم بود که این شیوه جایگزینی دیگر پیدا کند تا بازیگران و دیگران به یک ریتم قابل حدس عادت کنند و این زاویه دید او مورد توجه قرار گرفته شد و در «بهرته به سال زنگ بزنی» این تصاویر بیشتر لاکد آف و ایستا شده اند.دوربین در مواقع لزوم حرکت می کند اما معمولا با کیسه شن،روی کف زمین مهار شده است.

آلبرت از جمله آثاری که  فیلمبرداری سریال  از آنها تاثیرپذیری داشته است را ایجاد اشباح قطری و مورب در صحنه گاراژ می داند،زمانی که سال مک گیل  با کیم وکسلر در حال صحبت است،که به گفته آلبرت این صحنه متاثر است از بخشی از فیلم «سازشگر»[3] برناردو برتولوچی که توسط «ویتوریو استرارو» فیلمبرداری شده است:«این تصاویر به گونه ای بود که غیر استاندارد دیده شود به صورتی که در کادر تصویر سر بازیگر در پایین فرم قرار گیرد و در یک طرف کادر.» دیگر تاثیر پذیری بزرگی که می توان به این سریال نسبت داد،تصویر واید ی است که به گفته والت از امضای استانلی کوبریک بهره برده است که با اصطلاح نقطه پایان پرسپکتیو [4] که در فتوشاپ نیز کاربرد دارد مرسوم است.

به گفته آلبرت،نخستین تصمیم درباره این بود که آیا سریال «بهتره به سال زنگ بزنی» به صورت فیلم یا دیجیتال فیلمبرداری شود.

( شما با دوربین دیجیتال خود، علاوه بر عکس برداری می توانید فیلمبرداری هم بکنید. ولی کیفیت آن به فیلمی که با دوربین مخصوص فیلمبرداری می گیرید نمی رسد. البته امروزه دوربین های دیجیتال آنقدر پیشرفت کرده اند که بعضی از آنها علاوه بر اینکه عکس های خوبی می گیرند می توانند با کیفیت قابل قبولی فیلم برداری هم بکنند.)«بریکینگ بد» یکی از آخرین فیلم های تلویزیونی بود که روی فیلم،ضبط شد.برای «بهتره به سال زنگ بزنی»آلبرت یک سری آزمایش هایی کوری،با فیلم و چندین دوربین دیجیتال انجام داد تا نتیجه عینی بهتری را مشاهده کند.او در این باره می گوید:«ما در هر شرایطی که ممکن بود فیلمبرداری کردیم،داخلی تاریک،داخلی روشن،کنتراست بالا،داخلی به خارجی با داخل تاریک و بیرون درخشان،ما فکر می کردیم از قابلیت دوربین ها،بالاترین  بهره را ببریم.نتیجه این شد که وقتی تصویر برداری انجام شد آزمایش حدس و گمان بچه های گروه سریال،آغاز شد.در واقع اینکه کدام بخش های این سریال روی فیلم گرفته شده است یا کدام بخش ها با دوربین دیجیتال گرفته شده به سختی قابل تفکیک و تمایز بود.واقعا نمی شد گفت!»

 

 

 



[1] Pracher

[2] George Vincent Gilligan, Jr.

[3] The Conformist

[4] vanishing point perspective